Verkeer krijgen naar jouw website is geweldig, maar als dat verkeer niet converteert, dan heb je er alsnog weinig aan. In dit artikel zetten we voor jou 3 bewezen strategieën uiteen om jouw bezoekers tot actie aan te zetten, of dat nu het invullen van een formulier is, het overhandigen van hun e-mailadres of het doen van een aankoop.

Strategie #1. Multichannel retargeting

97% van jouw verkeer wordt meestal niet de eerste keer dat het naar jouw site komt geconverteerd. Dit betekent niet dat het slecht verkeer is, het betekent alleen dat ze zich in de onderzoeksmodus bevinden, maar dat ze nog niet klaar zijn om te converteren. Dus door deze mensen opnieuw te targeten op meerdere kanalen, zoals Google, YouTube, Instagram, Facebook, zien ze jou en blijf je in positieve zin in het hoofd van jouw doelgroep. Dit rangschikt ruimte in hun hoofd, dus wanneer ze klaar zijn om te converteren, komen ze terug naar jouw website en converteren ze en dat zal jouw algehele succespercentage in de loop van de tijd verhogen.

Strategie #2. Een sterke advertentietekst, zowel betaald als organisch, is de sleutel tot een hoog succespercentage

Als er mensen op jouw site komen die eigenlijk niet naar jouw site zouden moeten komen, ziet jouw conversieratio er slecht uit, of niet? Je wilt dus dat verkeer dat naar jouw site komt, dat dat zeer doelgericht is en dat wat jij levert zoekt. En dus, door een duidelijke advertentie te hebben voor wat de gebruiker gaat krijgen, of het nu via een betaalde advertentie of een organische vermelding in een zoekmachine zoals Google is of zelfs als een bericht op Facebook, dan wil je zeker weten dat dat erg doelgericht is, zodat wanneer ze daarop klikken en naar jouw site gaan, het dezelfde informatie is die ze net hebben gezien, dat er een verband is en je ze niet zult verliezen. Als je informatie publiekelijk vertoont, posts op sociale media met dingen die niet relevant zijn voor je bedrijf en daarmee irrelevant verkeer naar je site komt, wordt het niet omgezet, en zal het je conversieratio schaden.

Strategie #3: Implementeer live chat

Door middel van live chat kunnen jouw bezoekers direct contact opnemen met jouw bedrijf. Het klantcontact wordt vergroot doordat je een extra communicatiemiddel aanbiedt. Gepersonaliseerde berichten die consumenten door de “buyer’s journey” heen helpen is mogelijk met de consumenteninformatie die chatbots ontvangen. Een bot kan de nodige en gerelateerde vragen stellen, de gebruiker overtuigen en een lead voor jou genereren. Chatbots zorgen ervoor dat de stroom in de goede richting gaat om hogere conversiepercentages te krijgen.

Naast het genereren van potentiële klanten en het informeren van de verkoopteams, kan een chatbot jou ook helpen bij het bepalen van de niet-gekwalificeerde leads via geïdentificeerde KPI’s (budget, relevantie, tijdlijn, bronnen, enz.) En voorkom je dat je teveel omgaat met tijdrovende leads.